UNICEF: tweederde 10-jarigen wereldwijd niet in staat om verhaal te lezen en begrijpen

20 september 2022

UNICEF waarschuwt voor het schrikbarend lage leerniveau van kinderen wereldwijd. Naar schatting kan maar eenderde van de 10-jarigen een eenvoudig geschreven verhaal lezen en begrijpen. De lang-durige schoolsluitingen tijdens de coronapandemie hebben de al bestaande leercrisis blootgelegd én verergerd. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat miljoenen schoolkinderen wereldwijd geen fundamentele reken- en leesvaardigheden hebben. 

twee kinderen lezen op Primary School in Kenia

9 september 2022: Vanessa Nakate (links) leest in Sopel, Turkana County, Kenia met leerlingen van de Sopel Primary School. 

9 september 2022: Vanessa Nakate (links) leest in Sopel, Turkana County, Kenia met leerlingen van de Sopel Primary School. 

UNICEF-directeur Catherine Russell: "Te weinig middelen, onderbetaalde en ondergekwalificeerde leraren, overvolle klaslokalen en archaïsche leerplannen zorgen ervoor dat onze kinderen hun volledig potentieel niet kunnen benutten. We moeten de huidige trendlijn zien om te buigen óf de gevolgen onder ogen zien van geen of slecht onderwijs voor een hele generatie. Vandaag een laag leerniveau betekent morgen minder kansen.” 

UNICEF onthult ‘Learning Crisis Classroom’ 

Om extra aandacht te vragen voor de onderwijscrisis heeft UNICEF de installatie 'Learning Crisis Classroom' gemaakt. Dit is een modelklaslokaal waarbij eenderde van de bureaus gemaakt is van hout, inclusief bijbehorende stoel met iconische UNICEF-rugzak. De overige tweederde van de bureaus is gemaakt van helder materiaal. Deze bijna onzichtbare bureaus representeren het deel van de kinderen dat op 10-jarige leeftijd niet in staat is om een eenvoudig geschreven verhaal te lezen en te begrijpen. De installatie staat tot 26 september tentoongesteld bij de bezoekersingang van het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York. 

De 'Learning Crisis Classroom'-installatie van UNICEF

De 'Learning Crisis Classroom'-installatie van UNICEF op het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York.

De 'Learning Crisis Classroom'-installatie van UNICEF op het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York.

Nieuwe inspanningen en investeringen zijn nodig

UNICEF roept regeringen op tot actie. Het is van enorm belang dat alle kinderen weer ingeschreven worden op school én op school blijven. Ook moet er extra aandacht komen voor inhaalonderwijs en moet er aan kinderen die het nodig hebben extra ondersteuning gegeven worden. Hiervoor is het van belang om leraren goed te ondersteunen en hen de tools te geven die ze nodig hebben. Het is bovendien noodzakelijk om ervoor te zorgen dat scholen een veilige omgeving kunnen bieden zodat onderwijs voor ieder kind weer mogelijk is.

Maak onderwijs voor alle kinderen mogelijk.

Doneer nu