Meer dan 100 miljoen leerlingen zaten thuis zonder enige vorm van onderwijs

28 oktober 2021

Volgens een nieuw UNICEF-onderzoek dat is gedaan in 31 landen blijkt dat de helft van de scholen in deze landen gedurende een groot deel van de coronapandemie gesloten bleven. Hierdoor zaten in totaal meer dan 100 miljoen leerlingen thuis zonder enige vorm van onderwijs.

De vierjarige Sumaiya heeft van UNICEF een rugtas met schoolspullen gekregen zodat hij thuis onderwijs kan blijven volgen.

De vierjarige Sumaiya heeft van UNICEF een rugtas met schoolspullen gekregen zodat hij thuis onderwijs kan blijven volgen.

De vierjarige Sumaiya heeft van UNICEF een rugtas met schoolspullen gekregen zodat hij thuis onderwijs kan blijven volgen.

Het onderzoek, de zogeheten Remote Learning Readiness Index, meet de bereidheid van landen om onderwijs op afstand te bieden. ‘We zitten midden in een wereldwijde crisis en we weten ook dat na deze crisis zich weer nieuwe noodsituaties voor zullen doen. Daarom is het belangrijk dat we vooruitgang boeken, zodat de volgende keer dat leerlingen noodgedwongen thuiszitten, zij betere opties hebben dan dat ze de afgelopen maanden hadden’, zegt Henrietta Fore, uitvoerend directeur van UNICEF. ‘De afgelopen 19 maanden hebben we keihard gewerkt om technologie te benutten en kansen op onderwijs te bieden aan kinderen en jongeren overal ter wereld.’

Ongelijkheid

Het onderzoek schetst de beperkingen van leren op afstand en de ongelijkheid in toegang tot afstandsonderwijs. UNICEF waarschuwt dat de situatie waarschijnlijk veel erger is dan de beschikbare gegevens in het onderzoek laten zien. Uit persoonlijke verhalen van leerlingen wereldwijd blijkt dat deze kinderen te maken hebben gehad met allerlei uitdagingen wanneer ze onderwijs op afstand kregen.

Vrijwilliger Rita deelt de rugzak uit aan de moeder van het jongetje. 

Vrijwilliger Rita deelt de rugzak uit aan de moeder van het jongetje. 

Vrijwilliger Rita deelt de rugzak uit aan de moeder van het jongetje. 

Kleuteronderwijs minste aandacht

Het onderzoek naar afstandsonderwijs laat ook zien dat:

  • Schoolgaande kinderen in West- en Centraal-Afrika het zwaarst worden getroffen
  • Kleuteronderwijs de minste aandacht krijgt, waardoor jonge leerlingen achterblijven tijdens hun meest belangrijke ontwikkelingsjaren
  • Andere noodsituaties zoals die veroorzaakt door klimaatverandering, ook grote invloed hebben op de toegang tot onderwijs

Veerkrachtige scholen

Onderwijs op afstand is geen vervanging voor persoonlijk leren, benadrukt het rapport. Toch is afstandsonderwijs noodzakelijk voor scholen om op die manier in een noodsituatie toch onderwijs te kunnen blijven bieden.

Wereldwijd leerplatform

UNICEF werkt samen met partners om kinderen en jongeren gelijke toegang te geven tot digitaal onderwijs van goede kwaliteit, met als doel tegen 2030 ongeveer 3,5 miljard afstandsonderwijs te bieden. Een van de manieren waarop UNICEF aan deze doelen werkt is via het Learning Passport, een wereldwijd leerplatform dat is ontwikkeld in samenwerking met Microsoft.