Zet kindermarketing in voor gezonde voeding

11 februari 2021

Te weinig kinderen in Nederland hebben een gezond voedingspatroon. Kindermarketing zou daarom alleen nog ingezet mogen worden om producten uit de Schijf van Vijf te promoten. Het komende kabinet kan hierin het verschil maken.

Illustratie child

Kindermarketing

Ruim 7 op de 10 Nederlanders (en bijna 6 op de 10 jongeren) vinden het belangrijk dat er een verbod komt op reclame voor ongezond eten en drinken voor kinderen.  Maar de schappen van de supermarkt staan vol met ongezonde voedingsmiddelen. Aantrekkelijk, met vrolijke kleuren en bekende figuren. Vaak zijn de producten goedkoop.

Ongezond eten en drinken voor kinderen wordt te verleidelijk aangeboden. Dat moet beperkt worden, want kinderen hebben het recht om gezond op te groeien. In een omgeving die bijdraagt aan een gezond voedingspatroon.

Maatregelen in het belang van het kind

Kindermarketing speelt een sleutelrol in de aankoop en consumptie van ongezond eten en drinken. In de afgelopen vijftien jaar is er nog weinig aangepast in de regels die hiervoor opgesteld zijn door de fabrikanten zelf. Het is tijd voor maatregelen waarbij de rechten en het belang van het kind wél voorop staan. Dat betekent een verbod op elke vorm van kindermarketing voor producten als frisdrank, koekjes, ijs en chips.

Vier gezondheidsfondsen (Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darmstichting en Nierstichting), verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie, zijn de campagne Tijd voor Gezonde Voeding gestart. Hiermee willen zij dat de politieke partijen in een nieuw regeerakkoord supermarkten en fabrikanten via wetgeving aanzetten om ons eten en drinken gezonder te maken. De oproep wordt ondersteund door UNICEF Nederland en de Gemeente Amsterdam.