UNICEF Business Buddies in de spotlights

Elk bedrijf waarmee we samenwerken heeft zijn eigen verhaal. Op deze pagina delen we die verhalen. Wie zijn zij, wat motiveert en inspireert hen?

Olaf van der Kolk

“Wij vinden het echt zonde om iets weg te gooien als het ergens anders voor gebruikt kan worden.”

Olaf van der Kolk, Directeur AquaMinerals

AquaMinerals steunt nu bijna een jaar Plastic Bricks. “Dat hebben we democratisch besloten. We staan open voor alle ideeën en als we een goede link kunnen leggen met dingen die we doen, dan gaan we ervoor. En dit voelde voor iedereen als enorm passend.” 

“Duurzaamheid en circulariteit zitten in ons DNA. Wij vinden het écht zonde om iets weg te gooien als het ergens anders voor gebruikt kan worden. En dat is ook eigenlijk onze core business. AquaMinerals zet de stoffen af die vrijkomen bij het zuiveren van water. En die herbruiken we voor andere doeleinden. We werken voor drinkwaterbedrijven en waterschappen en werken not for profit.” 

“Bij het ontharden van drinkwater wordt de kalk eruit gehaald. Het calciet dat daarbij vrijkomt wordt gebruikt in de productie van glas. Dus als je een flesje frisdrank van glas koopt, dan is de kans aanwezig dat daar kalk van een drinkwaterbedrijf inzit. Ook wordt het bijvoorbeeld gebruikt voor een bekende leverancier van duurzame tuinmeststoffen. Als je daar AZ-kalk koopt, koop je kalk dat uit het drinkwater is gehaald.” 

Het doorbreken van de keten 

“Het mooie van het programma Plastic Bricks is dat, net als in ons werk, de keten wordt doorbroken. Er wordt iets ontzettends moois gedaan met het plastic afval. Het wordt niet weggegooid, maar er worden scholen mee gebouwd en het zorgt voor inkomsten voor vrouwen in Ivoorkust. Dat verdient steun, het is op meerdere vlakken ontzettend innovatief. We proberen altijd dicht bij onze wereld te blijven en een link te maken met de dingen die wij ondersteunen. Plastic Bricks past perfect bij ons.” 

Kinderen zijn de toekomst 

Maar het programma Plastic Bricks gaat ook over onderwijs. “Kinderen zijn de toekomst. Als we nu starten met kinderen goed onderwijs te geven, ook op het gebied van duurzaamheid en milieu, dan pakken we het probleem bij het begin aan. Kinderen kunnen bovendien ook de volwassenen weer beïnvloeden met de kennis die zij opdoen op school.” 

Netwerk van gelijkgestemden

“Onze medewerkers mogen 2% van hun tijd besteden aan maatschappelijke projecten. Hoe dat wordt ingezet, is aan de medewerker: van plastic rapen tot aan advies geven. Wij proberen ook waar mogelijk onze kennis in te brengen. Ik vind het niet meer dan normaal dat je als bedrijf maatschappelijke projecten steunt. Voor ons is het grote voordeel van Business Buddie zijn van UNICEF dat het ons ook een netwerk van gelijkgestemden met eenzelfde visie brengt. Dat ervaren wij hier als enorm waardevol.” 

Portret Mark Lakwijk

'Het steunen van goede doelen is een verantwoordelijkheid voor iedere winstgevende organisatie'

Mark Lakwijk, directeur Lakwijk BV

“Het steunen van goede doelen vinden wij een verantwoordelijkheid voor iedere organisatie die winst maakt.” Het programma Plastic Bouwstenen sprak Mark direct aan. “Dit programma pakt drie vliegen in 1 klap; het biedt een oplossing voor zwerfafval, creëert werkgelegenheid en er worden klaslokalen gebouwd zodat kinderen naar school kunnen, dat is de kracht van dit project.” 

Lakwijk BV is een groothandel in kunststof halffabrikaten en maakt kwalitatief hoogstaande eindproducten, van machineonderdelen tot awards voor prijsuitrijkingen en alles wat ertussenin zit. UNICEF was voor Mark altijd al een aansprekende organisatie en de verbinding met Plastic Bouwstenen in Ivoorkust maakt het nog concreter.

Replica bouwstenen 

Misschien heb je als UNICEF Business Buddie inmiddels een plastic Bouwsteen ontvangen, die kwam uit de fabriek van Lakwijk! Naar aanleiding van onze oproep heeft Mark namelijk een aantal replica's kunnen maken van de Plastic Bouwsteen zoals deze in Ivoorkust worden gemaakt. Deze replica's maken het project Plastic Bouwstenen een stuk tastbaarder. We zijn dan ook heel blij met deze mooie ‘Bouwstenen’, speciaal voor onze Buddies uit de fabriek van Lakwijk BV!

Duurzaam ondernemen 

Op het gebied van duurzaam ondernemen, is Lakwijk BV al goed op weg. “Binnen Lakwijk doen we vrij veel om zo duurzaam mogelijk te werk te gaan. Restmateriaal wordt gescheiden en gerecycled bijvoorbeeld. Maar bij het verspanen van kunststof, worden de spanen opgezogen en die worden vervolgens verzameld in een container. In deze container komen verschillende soorten kunststoffen bij elkaar die moeilijk weer om te smelten zijn omdat het om verschillende materialen gaat. Het zou fijn zijn als we de inhoud van deze containers ook weer een nieuw doel kunnen geven. We zijn nog altijd op zoek naar een bedrijf dat ons hierbij kan helpen, zodat we ook in deze fase de duurzaamheid te werk kunnen gaan.”  

Netwerk van Buddies

“Als je Business Buddie wordt, stopt dat niet bij alleen een donateurschap. UNICEF probeert namelijk ook een community te bouwen voor de Business Buddies en dat biedt gelegenheid om te kunnen netwerken met andere ondernemers en dat biedt kansen.” aldus Mark van Lakwijk

Portret Philip en Witold

Oprichters Philip Hennemann (l) en Witold Rosendaal (r)

'Samen krijg je meer voor elkaar'

Philip Hennemann en Witold Rosendaal – directors en oprichters bij Leapforce

Steentje bijdragen

“Bij Leapforce is een groot gedeelte van de werknemers rond de 30 jaar, deze generatie wil veel en er is een grote drive om iets goed te willen doen. Om iets te betekenen voor de wereld, een steentje bijdragen. Daarom hebben wij een tijd terug contact gezocht met UNICEF om te kijken wat we kunnen doen. Toen we hoorden dat je als Business Buddie kunt bijdragen aan diverse projecten, leek ons dat een mooie kapstok om als bedrijf iets terug te doen.”

Challenges mét klanten voor UNICEF

“We doneren een vast bedrag per jaar, maar in plaats van het enkel overmaken van het bedrag, hebben wij de ambitie om dit bedrag te verdubbelen. Hoe we dat dan doen? We betrekken onze klanten daarbij. We dagen klanten uit om met ons een challenge aan te gaan, de klant kiest een sport of spel naar keuze en wij regelen vervolgens alles voor een geslaagde dag.” In juni staat de eerste challenge op de agenda, dan gaat Leapforce mountainbiken met hun klant Jasa. “Wij verzorgen alles, en vragen daar dan, naast een leuke dag, een donatie voor UNICEF voor terug.” 

“Als Leapforce zijn we continu aan het bouwen, we helpen bedrijven hun marketing en sales machine te bouwen en zo onder andere meer leads te genereren. En juist dat bouwen is ook hetgeen dat ons koppelt aan Plastic Bricks. Bij Plastic Bricks sprak de mooie keten die daar ontstaat ons aan. Dat vuilnis wordt omgezet in bouwstenen, waar scholen van gebouwd worden en het ondernemerschap dat vrouwen wordt bijgeleerd. Dit project raakt meerdere vliegen in één klap.”

Enthousiaste reacties

Hoewel Leapforce nog niet heel lang Businesss Buddie is (2022), merken ze al veel enthousiaste reacties. Klanten vinden het erg leuk om mee te doen, maar ook intern merk je positieve reacties. Door de challenges te organiseren worden de werknemers ook gemotiveerd, zij leren tenslotte ook hun klanten op een andere manier kennen. “Het is ook top voor de klantenbinding. Dat zou ik als tip meegeven voor toekomstige Business Buddies, door een actie te organiseren met je klanten, leveranciers of consumenten, gaat het veel meer leven en samen krijg je meer voor elkaar.”

Portret Olaf

‘Klimaatadaptatie moet je samen doen’

Olaf Buter, managing director Adamasgroep uit Arnhem

Duurzaamheid de standaard

“Tien jaar geleden werd duurzaamheid nog gezien als grote uitdaging en veel werk. Nu is het een onderdeel waarin bedrijven graag willen uitblinken. Als Adamasgroep helpen wij verschillende klanten om bouwprojecten te verduurzamen, dit doen wij door het geven van advies en we toetsen en certificeren de gebouwen wanneer deze voldoen aan internationale maatstaven.” In het programma Plastic Bricks zag Olaf direct de match. “Plastic Bricks bevat dezelfde thema’s die wij ook belangrijk vinden zoals o.a. duurzaamheid, klimaatadaptatie en afvalverwerking. We proberen in Nederland duurzaamheid de standaard te maken, en onze kennis en ervaring brengen we graag over de grens. Klimaatadaptatie moet je samen doen. We hopen dat met onze bijdrage aan UNICEF een klaslokaal gebouwd wordt zodat er meer kinderen naar school kunnen en het beter kunnen doen dan hun vorige generatie. Ook word ik erg enthousiast van het feit dat afval wordt gerecycled tot duurzame schoolgebouwen.”

Steentje bijdragen

“Natuurlijk kun je af en toe denken dat je het zwaar hebt, maar het valt in het niets als je kijkt naar andere landen. Het is fijn om iets na te kunnen laten, dat je naar een project als Plastic Bricks kijkt en denkt daar heb ik aan kunnen bijdragen. Business Buddies is een goed aanknopingspunt voor de Adamasgroep en ons ESG beleid en ik denk dat er nog vele bedrijven zijn die ook hun steentje bij willen dragen. UNICEF heeft meer mooie programma’s waarbij diverse ESG beleidsplannen op kunnen matchen.”

Noordkaap Challenge

In december 2021 deed de Adamasgroep mee aan de Noordkaapchallenge met Olaf aan het stuur. “We wilden deze reis al een tijd doen maar zochten nog naar een goede bestemming voor het opgehaalde geld. Het is een van de allermooiste reizen die ik heb gemaakt. De Challenge leeft ook echt, we kregen veel enthousiaste reacties van klanten die heel graag wilden sponsoren en zelfs volgend jaar ook mee willen doen.”

Portret Joost

‘Onderwijs is de sleutel tot emancipatie en vrijheid’

Joost Denneman, bedrijfsleider bij Elseco in Naarden

Gevoelskwestie
‘Onze core business is het leveren van spreek-luistersystemen voor liften: wij zorgen dat mensen in de lift verbinding kunnen krijgen met de buitenwereld en andersom. Binnen ons bedrijf zijn we veel bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. We scheiden bijvoorbeeld al ons afval en zorgen dat we zo min mogelijk kilometers rijden. Dat zijn allemaal meetbare zaken. UNICEF zorgt ook voor meetbare resultaten, maar onze steun aan deze organisatie is voor ons vooral een gevoelskwestie. Kinderen hebben hun eigen situatie niet uitgekozen, of die nu goed is of slecht. Het gaat goed met ons bedrijf, dus willen we ervoor zorgen dat ook meer kinderen het beter krijgen.’

Plastic compenseren
‘We kozen voor UNICEF omdat deze organisatie gelieerd is aan de VN en een betrouwbaar imago heeft. Ook het project Plastic Bricks sprak ons erg aan. Het is mooi dat dit meerdere problemen in Ivoorkust aanpakt: een overschot aan plastic afval en het tekort aan scholen. Bovendien willen we ons eigen gebruik van plastic zo compenseren.’

Trots
‘We zijn nog maar net Business Buddie geworden, het is nog heel pril. Medewerkers reageren positief, ze zijn trots dat we UNICEF op deze manier steunen. We gaan het ook uitdragen via onze website en verspreiden het nieuws via LinkedIn en onze nieuwsbrief. Dat is goed voor ons imago, maar marketing is niet ons hoofddoel. Het is mooi dat anderen weten dat je als bedrijf op deze manier probeert bij te dragen aan een betere wereld.’

Sleutel tot vrijheid
‘Ieder kind heeft recht op onderwijs, dat is de sleutel tot emancipatie en vrijheid. Ik denk dat als iedereen beter weet hoe de wereld in elkaar zit, veel problemen verholpen kunnen worden. En als je iets kunt met je handen of je hoofd, iets waar anderen behoefte aan hebben, word je economisch wat waard. Als Business Buddie van UNICEF kunnen we hier een mooie bijdrage aan leveren.’

Schrijf in voor de MKB-nieuwsbrief

Vol verhalen van ondernemers, foto- en videoreportages van ons werk en tips over hoe bedrijven (meer) impact kunnen maken op het leven van kinderen.

Schrijf in


Portret Annetta

‘Investeren in kinderen is het beste dat je kunt doen, zij hebben de toekomst’

Annetta Bratschi, eigenaar en CEO van Basic Fancy Line in Terheijden

Reisbudget
‘Basic Fancy Line is een groothandel in spijkerbroeken, met het eigen label ‘New Star Jeans’. Wij zijn sinds 1987 actief en onze productie vindt op dit moment plaats in China en deels in Bangladesh. Ik reisde geregeld naar producenten in China, maar door de uitbraak van Covid-19 stopte dit. Daarom heb ik mijn reisbudget geïnvesteerd in UNICEF, ben ik Business Buddie geworden en ondersteun ik het veelbelovende project ‘Plastic afval: bouwstenen voor de toekomst’. Ik geloof in dit project en vind de zekerheid dat 83 cent van iedere geïnvesteerde euro op de juiste plaats terechtkomt geweldig.’

Minder misstanden
‘Als midden- en kleinbedrijf is het moeilijk invloed uit te oefenen op en eisen te stellen aan onze fabrikanten. Het is algemeen bekend dat de textielindustrie een slechte naam heeft als het gaat om milieuvervuiling, kinderarbeid en arbeids- en leefomstandigheden van werknemers. Een aantal tragische en ingrijpende gebeurtenissen hebben wél voor de nodige aandacht gezorgd. We zien nu dat er langzaamaan verbetering plaatsvindt, misstanden op het gebied van mens- en milieu worden vaker tegengegaan.’

Plastic spijkerbroeken
‘We zien ook dat de kledingindustrie steeds meer gebruikmaakt van duurzame en circulaire grondstoffen, want water is te kostbaar om te verspillen aan katoenteelt. Sinds dit jaar produceren wij spijkerbroeken die deels van gerecyclede plastic flessen zijn gemaakt, onze ‘Green Repreve Ladies & Mens’. Hierdoor kwamen wij in contact met UNICEF en hoorden we over het project ‘Plastic afval: bouwstenen voor de toekomst’ in Ivoorkust, dat helemaal past bij de recyclinggedachte. Daarin wordt plastic afval ook hergebruikt, maar dan in bouwstenen voor scholen. Ik vind een investering in de scholing van kinderen het beste dat je kunt doen, zij zijn en hebben de toekomst. Met mijn donatie draag ik mijn (groene) steentje bij aan een ‘better green future’.’


Portret Jan

‘Onze medewerkers dragen graag iets bij aan een betere wereld’

Jan Brinkman, Commercial Manager van Vertraco Shipping B.V. uit Rotterdam

Focus op de wereld
‘Als bedrijf zijn we al ruim 35 jaar expert in wereldwijd transport over zee. Van het kleinste pakketje tot de grootste machine: wij brengen het waar de klant maar wil. Die focus op de wereld, ver buiten de Nederlandse grenzen, is een mooie match met UNICEF. Het werk van UNICEF stopt ook niet bij grenzen. Een kind is een kind, overal ter wereld, en ieder kind zou dezelfde kansen moeten krijgen.’

Geïntegreerde aanpak
‘Als UNICEF Business Buddie steunen we het project Plastic Bricks in Ivoorkust. Het spreekt ons aan dat er aan verschillende doelen tegelijk wordt gewerkt: recycling van plastic afval, werk en inkomen voor mensen ter plaatse, goede schoolgebouwen en daarmee betere kansen voor kinderen. Wij werken veel aan de noordkust van Zuid-Amerika en in het Caribisch gebied. Daar zien we dezelfde soort problemen. Je zou een project als Plastic Bricks daar in de toekomst zó kunnen inzetten. Wie weet dragen wij daar met onze steun wel aan bij.’

Betere wereld
‘Onze medewerkers reageren er positief op dat we UNICEF Business Buddie zijn geworden. We dragen met elkaar graag iets bij aan een betere wereld. Minder CO2-uitstoot, zoveel mogelijk papierloos werken en afval scheiden horen daarbij. En nu dus ook onze steun aan kinderen. We hebben alle informatie intern gedeeld, en het Business Buddie-logo staat vol trots op onze website.’

Kinderrechten
‘Elk kind verdient een goede start in het leven, met alles wat daarbij hoort: dat is voor mij waar kinderrechten voor staan. Meer specifiek vind ik het recht op onderwijs heel belangrijk. Als een kind zich kan ontwikkelen, zal het later ook in staat zijn de volgende generatie weer een betere start te geven. Idealistisch? Nee hoor, samen met UNICEF maken we dat juist heel concreet.’

Portret Nicole

‘Wie goed doet, goed ontmoet – ook onze klanten dragen daar graag aan bij’

Nicolette Bosschieter, eigenaar van PANCAKES Amsterdam

Iets teruggeven
‘We zijn een Amsterdams bedrijf en we ondernemen vanuit het principe ‘wie goed doet, goed ontmoet’. Amsterdam geeft ons zo veel, dus doen we graag iets terug voor de stad en haar bewoners. In de eerste plaats door ervoor te zorgen dat we de lekkerste pannenkoeken en poffertjes te bakken, en dat iedereen zich bij ons welkom voelt. Daarnaast organiseren we bijvoorbeeld ook ieder jaar een kerstdiner voor eenzame ouderen in de stad. We kopen lokaal en duurzaam in, en gooien zo min mogelijk weg. Ons principe werkt door in al ons doen en laten.’

Business Buddie met een twist
‘Een paar jaar geleden zijn we UNICEF Business Buddies geworden. Het begon eigenlijk met iets vervelends: we hadden altijd een gratis toegankelijk toilet, maar daar werd zó veel gebruik van gemaakt, met name bij ons restaurant op de Westermarkt, dat dat niet langer vol te houden was. We voerden met tegenzin een betaald toiletsysteem in – maar dan wel met een PANCAKES-twist. Iedereen betaalt nu voor een bezoek aan het toilet 50 cent, en dat geld doneren we aan UNICEF. Mensen zijn heel enthousiast en dragen met plezier bij.’

Recht op hygiëne
‘In Nederland is het heel gewoon dat er schoon water uit de kraan komt en dat je naar de wc kan. Maar voor veel kinderen op de wereld is het dat niet. Ik ben het helemaal eens met UNICEF dat ieder kind recht heeft op schoon water, sanitaire voorzieningen en hygiëne. Dat hoort bij artikel 24 van het Kinderrechtenverdrag, over gezond kunnen opgroeien. Het voelt goed om via UNICEF écht verschil te kunnen maken. Bovendien: onze gasten zijn internationaal, en UNICEF is wereldwijd een begrip. Ik hoef aan niemand uit te leggen dat het geld een goede bestemming krijgt.’

Contact

Ook samenwerken met UNICEF? Word dan UNICEF Business Buddie. Ontdek alle mogelijkheden en voordelen en vul eenvoudig het aanmeldformulier in. Persoonlijk contact opnemen kan ook via de gegevens hieronder.

Joliene Heimgartner

Joliene Heimgartner

Relatiemanager MKB

businessbuddies@unicef.nl